Inovatívne lakovanie okien vo firme Unilux

Inovatívny proces lakovania priniesol firme Unilux výrazné zvýšenie kvality lakovania a rovnako výrazné zníženie nákladov na čas a materiál. Prechod na nový systém bol úspešný v neposlednom rade vďaka úzkej spolupráci s rakúskym výrobcom farieb ADLER.
24. 2. 2025

„Inovácia je neúnavná snaha prelomiť status quo a rozvíjať sa tam, kam sa predtým len málokto odvážil." Túto vetu napísal americký marketingový expert Steven Jeffes – a čo v skutočnosti znamená, ukazuje pohľad na nemeckého výrobcu okien Unilux: Spoločnosť so sídlom v Salmtale (Porýnie-Falcko) úplne prehodnotila proces povrchovej úpravy drevených okien – s pozoruhodnými výsledkami.

Ambície a perfekcionizmus

Počiatky firmy Unilux ležia v malej stolárskej firme, ktorú Nikolaus Meeth založil v Salmtale v roku 1955. Jeho remeslo, ambície a perfekcionizmus pomohli spoločnosti k rýchlemu rastu. Dnes, takmer o 70 rokov neskôr, sa malý remeselný podnik stal jedným z popredných nemeckých výrobcov drevených a drevo-hliníkových okien. Unilux ale stále sídli v malej dedine na západe Nemecka a v spoločnosti stále prevláda podnikateľský duch. Práve tento duch ambícií a perfekcionizmu prinútil tím okolo technického riaditeľa Carstena Thönnesa k implementácii konceptu povrchových úprav, ktorý je v odbore jedinečný.

Vyššia efektivita, vyššia kvalita

Ešte pred pár rokmi sa drevené okná Unilux lakovali ako všade inde: trojvrstvová štruktúra povrchovej úpravy s impregnáciou zladenou do finálneho odtieňa, medzivrstva aplikovaná máčaním, medzibrúsenie a vrchná vrstva zo striekacieho automatu. Carsten Thönnes s tým ale v skutočnosti spokojný nebol: proces bol pre neho príliš komplikovaný a neefektívny, časové a materiálové straty boli príliš vysoké a chýb bolo príliš veľa – či už to boli nevzhľadné farebné prechody alebo chyby pri brúsení laku. Začal teda hľadať a spoločne so svojim tímom a výrobcom systému vyvinul úplne nový proces: s jednotnou transparentnou impregnáciou – bez ohľadu na konečnú farbu –, medzivrstvou a vrchnou vrstvou aplikovanou striekacím robotom a bez medzibrúsenia. Výhody: kratšia doba nastavovania a čistenia, menšie straty materiálu a proces, ktorý prináša výrazné zvýšenie efektivity a kvality vďaka dokonalej interakcii digitálne riadených systémov a vyškolených zamestnancov. Kým sa tak stalo, stálo v ceste ešte mnoho prekážok – ktoré Unilux spoločne s technickým tímom od ADLER úspešne prekonal.

Inovatívny partner

„S ADLER sme v kontakte už mnoho rokov a tohto rakúskeho výrobcu vnímame ako spoločnosť, ktorá myslí inovatívne, usiluje sa o riešenie a je ochotná opustiť vyšliapanú cestu – rovnako ako my,“ hovorí konateľ Unilux Thönnes. To bolo pre tento projekt naliehavo potrebné. Zatiaľ čo požadovaný farebný odtieň je obvykle dosiahnutý základným náterom v systéme, v procese Unilux leží celá zodpovednosť za odtieň na medzivrstve a vrchnej vrstve, a to ako pri lazúrach, tak aj pri krycích farbách. Pri posledne menovaných to nie je žiadny problém – po bezfarebnej základnej vrstve Aquawood Primo TIM nasleduje biela medzivrstva Aquawood Intercare ISO a následne vrchná farba Aquawood Covapro 20 v požadovanom farebnom odtieni. Projekt však bol oveľa chúlostivejší, pokiaľ ide o 12 odtieňov lazúr, ktoré Unilux svojim zákazníkom ponúka. Dobré zmáčanie pórov na drevinách ako je dub alebo Red Grandis bolo rovnako náročné ako dosiahnutie jednotného odtieňa bez zákalov a rozdielov vo farebnom odtieni, napríklad na záhyboch a okrajoch.

Veľa krokov k cieľu

V intenzívnom procese kľúčový manažér ADLER Tim Scharping a aplikačný inžinier Thomas Tuschy spolupracovali s päťčlenným tímom z Unilux na dosiahnutí tohto cieľa krok za krokom: „Na jednej strane sme optimálne prispôsobili naše produkty – medzivrstvu Aquawood Intermedio a vrchnú lazúru Aquawood Finapro v zodpovedajúcich odtieňoch – a na druhej strane bolo potrebné aj jemné doladenie, pokiaľ ide o nastavenie nástreku a tlakového čerpadla pre systém. Obzvlášť náročné bolo, že štyri striekacie roboty – dva pre medzivrstvu a dva pre vrchnú vrstvu – už lakovali. „Keď sa okno v striekacej kabíne zastaví, je často už kompletne nalakované,“ uvádza Tuschy. Tento dynamický proces skracuje doby prestojov, ale vyžaduje úplne presné nastavenie systému, aby sa zabránilo tvorbe obláčikov kvôli výkyvným dielom. Nový proces tiež odstraňuje nutnosť medzibrúsenia, čo znamená, že je venovaná väčšia pozornosť predúprave okien.

Odvážny krok k úspechu

Napriek náročným výzvam bola konverzia procesu lakovania zvládnutá iba za pol roka – a vyplatila sa. Denne sa dá nalakovať 500 až 700 dielov, reklamácie klesli takmer na nulu a okrem času sa znížila aj spotreba materiálu a energie: „Kým predtým výmena laku v systéme trvala často štvrť hodiny, dnes to v striekacom robote zaberie len dve minúty a strata laku je maximálne jeden liter,“ hovorí Carsten Thönnes. Množstvo odpadovej vody sa oproti predchádzajúcemu procesu tiež znížilo na polovicu a bol zavedený energeticky úsporný proces sušenia. To tiež prináša ďalšiu úroveň udržateľnosti – zásadný faktor pre drevené okná, ktoré sú ideálne pre „zelené“ stavebné projekty. Niet divu, že Carsten Thönnes odvážny krok k novému procesu lakovania neľutuje: „Fáza prechodu bola náročná, ale nikdy som nepochyboval, že uspejeme – v neposlednom rade vďaka skvelej technickej podpore a kvalitným produktom ADLER!“

 

ADLER – V našich žilách prúdi farba

S približne 730 zamestnancami je ADLER popredným rakúskym výrobcom farieb, lakov a prostriedkov na ochranu dreva. Spoločnosť založenú v roku 1934 Johannom Berghoferom, ktorá je dodnes rodinným podnikom, riadi v tretej generácii Andrea Berghoferová. Takmer 21 000 ton farby každoročne opúšťa továreň vo Schwazi a dostáva sa k zákazníkom vo viac ako 30 krajinách po celom svete. ADLER má distribučné spoločnosti v Nemecku, Taliansku, Poľsku, Holandsku, Švajčiarsku, Českej republike a na Slovensku; jediným výrobným miestom je ADLER-Werk Lackfabrik vo Schwazi/Tirolsko (AT). ADLER je prvou spoločnosťou vo svojom odbore, ktorá je od roku 2018 100 % klimaticky neutrálna. Spoločnosť ADLER znížila svoju ekologickú stopu na minimum pomocou mnohých opatrení. Zvyškové emisie, ktorým sa aj napriek všetkým týmto opatreniam nedá vyhnúť, kompenzuje spoločnosť ADLER kúpou uznávaných certifikátov o ochrane klímy, čím pomáha financovať nové projekty v oblasti ochrany klímy.

© adler-lacke.com