© Paul Sebesta

Nielen fasáda

Architektka Silvia Panek-Kößlová dala dvom domom južne od Salzburgu viac než len „zelený náter“: ekologické stavby z masívneho dreva sú ukážkovým príkladom zahusťovania mestskej zástavby. Okrem optimálneho využitia obmedzeného priestoru zaujmú obzvlášť dômyselnou súhrou formy, funkcie a farby.

© Paul Sebesta
© Paul Sebesta
© Paul Sebesta
© Paul Sebesta
© Paul Sebesta

Tam, kde bol kedysi jeden dom, sú dnes dva. A napriek tomu obe rodiny nachádzajú pod svojimi sedlovými strechami dostatok priestoru a pohodlia: S projektom v Anif architektka Silvia Panek-Kößlová ukázala, ako sa dá veľa kvalitného života vtesnať do malého priestoru – čo bola hlavná požiadavka pre zachovanie zdrojov a trvalú udržateľnosť. Celý projekt sa riadil všeobecným ekologickým zameraním: Oba domy boli postavené z vysoko tepelne izolovanej konštrukcie z masívneho dreva. Strešná konštrukcia, stropy a obvodové steny sú z KLH masívnych drevených panelov. Vďaka tenkým stenám vznikla v každom dome jedna miestnosť navyše. Zámerná orientácia umožňuje preniknúť slnečným lúčom do domu od skorého rána do neskorého večera, čo prispieva k pohodlnej vnútornej klíme s minimálnymi energetickými nárokmi.

Vzduch a svetlo

Súkromné ​​a vedľajšie izby sú zámerne kompaktné a útulné. To, čo im možno chýba na priestore, vynahradzujú výškou: veľkorysé výšky miestností s rozsiahlym presklením zaisťujú pocit vzdušnosti. Tento centrálny dizajnový prvok sa obzvlášť uplatňuje v srdci domu: Dvojposchodová obývacia časť okolo kuchyne a jedálenského stola sa prezentuje ako svetlom zaliate centrum, ktoré v každom okamihu dňa spája svetlo z troch strán, čo vytvára rôzne nálady: „Ideálne miesto na komunikáciu, stolovanie s priateľmi, dobrý rozhovor, inšpiráciu a nové nápady,“ vysvetľuje architektka.

Tón v tóne

Inšpiráciou pre farebný dizajn bola kuchyňa: Silvia Panek-Kößlová realizovala premyslený farebný koncept založený na tmavozelenom odtieni povrchu kuchynských čiel Fenix. Steny (Aviva Ultra-Color) a drevené povrchy boli natreté tón v tóne, jemne zladené so starostlivo vybranými farebnými nuansami zo vzorkovníka ADLER 1200. V obývacej časti sa okrem bielej o prirodzenú sviežosť postará aj farba „Knollenblätterpilz“, zatiaľ čo spálne sú v chladnom severnom svetle natreté svetlomodrou farbou „Prince Valiant“. Teplá „šindľová“ červená farba ladí s výraznými obkladmi v kúpeľni. Dokonca aj krídla dverí nalakovala stolárska dielňa Tischlerei holzwerk v dvoch farbách, aby ladili s miestnosťami, ktoré spájajú. Úložný priestor je skrytý za svetlozelenými dvierkami skríň na chodbe – využitý je každý meter štvorcový, žiadna plocha nezostáva bez funkcie. Dubovú parketovú podlahu v tvare rybej kosti od spoločnosti Stöckl, natretú parketovým olejom Legno-Parkettöl od ADLER, majitelia pravidelne obnovujú ošetrovacím olejom ADLER Legno-Pflegeöl. Obyvatelia vo všeobecnosti urobili veľa práce v interiéri sami – a v duchu kľúčového slova „šetrenie zdrojov“ dali napríklad odpadovej kuchynskej pracovnej ploche druhý život v podobe dosky stola.

Zelená a sivá

Základný zelený farebný odtieň chcela architektka zviditeľniť aj zvonku. Vyvinula preto špeciálnu farebnú kreáciu pre fasádu s podporou architektonického poradcu ADLER Manfreda Höfurthnera a ADLER Oddelenia koloristiky. Smrekovcové dosky boli natreté špeciálnym farebným odtieňom produktu Lignovit Platin. Ležérny sivo-zelený vzhľad dáva ešte viac vyniknúť trojrozmernému efektu. A nakoniec, plot v rovnakom dizajne dotvára celkový zelený dojem!

© adler-lacke.com